BANYAK RUPA-RUPANYA JASA BELIAU. “KENAPA HAMID GURKHA TIDAK DIBERI GELARAN DATUK?”, NETIZEN TERTANYA-TANYA…

00:44
JIKA disebut nama Abdul Hamid Abdul Rahman, pasti ramai yang tidak mengenali siapakah empunya pemilik nama itu.
Namun jika menyebut Hamid Gurkha, pasti secepat kilat fikiran dapat menangkap figura bertubuh kecil dengan loghat Negeri Sembilan yang pekat.
Pelakon vetaran yang kini mencecah usia 85 tahun itu sememangnya sangat dikenali ramai ekoran lakonannya yang penuh jenaka dan sangat menghiburkan.
Malah tidak salah rasanya jika menggelar beliau antara ‘otai lawak’ paling berpengaruh di Malaysia.
Namun seperti yang diketahui umum, baru-baru ini beberapa penggiat seni tanah air telah menerima Darjah Kebesaran Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP) yang membawa gelaran Datuk dan Datuk Seri.
Antara selebriti yang dimaksudkan adalah pelakon Eizlan Yusof atau Idris Md. Yusof yang menerima gelaran Datuk Seri.
Manakala pelakon kelahiran Singapura, Adi Putra atau Mohamed Hadi Putera Halim telah menerima Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) membawa gelaran Datuk.
Bukan ingin mempertikaikan namun apakah sumbangan besar kedua-dua pelakon ini dalam industri seni tanah air sehinggakan dianugerah darjah kebesaran berkenaan?
Jika dilihat dalam konteks mengharumkan industri seni, jujurnya skor yang boleh diberikan adalah ‘sedikit’ berbanding pelakon-pelakon vetaran yang telah lama berkecimpung dalam industri.
Dek kerana itulah, bagi kami antara individu yang lebih ‘berbaloi’ dan sepatutnya menerima darjah kebesaran berkenaan adalah insan seni bernama Hamid Gurkha.
Mungkin ramai yang tidak mempersetujui namun Hamid Gurkha atau lebih mesra dipanggil Pak Hamid ini sebenarnya masih bergiat aktif dalam bidang seni sehingga ke hari ini.
Antara filem-filem yang menjadikan beliau sering mendapat perhatian penonton adalah Main-Main Hantu, Sikit Punya Gila, Konstabel Mamat, Gila-Gila, Alamak Toyol, Jiwa Kacau dan Zombie Kampung Pisang.
Tahukah anda, ketika negara masih di bawah penjajah, beliau memilih untuk menyertai pasukan tentera selama tujuh tahun, bermula pada tahun 1950.
Menurut Pak Hamid, beliau masih terkenang lagi bagaimana peristiwa di Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 sewaktu balai polis di bukit itu telah diserang 180 pengganas komunis.
Beliau yang pada ketika bersama pasukannya ingin menghulurkan bantuan, namun tidak kesampaian ekoran laluan perhubungan antara mereka telah dipotong oleh komunis.
Sehinggalah ke hari ini setelah lebih 25 tahun bergiat dalam dunia seni, beliau masih tidak boleh melupakan persitiwa itu yang mana hanya mereka yang berada di waktu itu sahaja memahami kesusahan dijajah orang luar.
Baik untuk negara, baik untuk seni, semua beliau dah buat.
Sumber : Forum CARI

Artikel Terkait

Next Article
« Prev Post
Previous Article
Next Post »
Penulisan markup di komentar
  • Untuk menulis huruf bold gunakan <strong></strong> atau <b></b>.
  • Untuk menulis huruf italic gunakan <em></em> atau <i></i>.
  • Untuk menulis huruf underline gunakan <u></u>.
  • Untuk menulis huruf strikethrought gunakan <strike></strike>.
  • Untuk menulis kode HTML gunakan <code></code> atau <pre></pre> atau <pre><code></code></pre>, dan silakan parse kode pada kotak parser di bawah ini.

Disqus
Tambahkan komentar Anda

No comments